Jom Kelik-Kelik !

Apr 4, 2011

Kemarok Naik Basikal


Semakin anak-anak meningkat usia mereka semakin berbezalah kepandaian dia orang nih.Pening kepala aku bila nak bagi alasan kat dorang ...bila yang tak boleh dan mana yang boleh...alasan pulak kena consistent tak bolehlah sekejap boleh ..sekejap tak boleh. bila si ijat ni dah masuk umur 8 tahun ni tak bolehlah aku suruh jer dia main basikal kat dalam gumah ngan adik dia...kesian pulak..bila tengok dorang adik beradik dok pusing -pusing kat dalam kawasan dalam gumah jer.

sekarang dah pandai nak pegi gumah Mak Wan (nenek) dia..rumah aku ngan mak tak jauh ...perjalanan hanya mengambil masa seminit jer..hehee. "Ibu, Ijat nak naik basikal pegi gumah mak wan ye buu.." ..ibu ijat nak naik basikal pergi gumah Mama yer buuu..." gumah Mama (adik aku) belakang gumah jer..ngehngeh..aduuuuii..lepas si kecik tu plak menyahut.."ibu...ibu..adik pun nak ikut"..kengkadang tu aku nak pergi gumah mak aku naik kereta pun dorang nak naik basikal.."ibu naiklah kereta..ijat nak naik basikal..."

So, aku dengan penoh rasa kesabaran yang paling menebal.."yelah...ibu bawak kereta ikut kat  belakang  ijat ngan adik.."ingat ! lalu ikut kiri jerr...jangan laju-laju..jangan tinggalkan adik tuuu..kat selekoh tu tengok kereta duluu"..phewwwwww....penat mak.

Seb baik dok kawasan kampung kereta tak banyak..tapi aku sentiasa kena pantau jugak tak boleh dibiarkan tanpa kawalan. itu yang kenkadang aku suruh dia sangkut hphone kat leher dia..bila rasa dah sampai aku call..ijat camne dah sampai ?...



penah hari tu aku call si ijat sebab nak tanya dia " Ijat ......apsal ijat tinggalkan adik niihh...!..." adik dia bantai melalak..."Abang tinggalkan adik...huhuwaaaahhh.."padahal masa tuh adik dia nak g bilik air jap..

adoii berat betul tanggungjawab jadik ibu ni erkk..heee..sabo...saboo..
Ya Allah ya tuhanku tunjukkan aku ke jalan yang benoooorr...dalam mendidik anak-anak aku ya allah..amin

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails