Jom Kelik-Kelik !

Mar 4, 2011

Oh Jiran ! OH Belacan

Hari ini aku rasa ada kerajinan untuk menaip lebih sedikit. Mungkin ada benda yang perlu aku luahkan pada korang. iyelah asyik bagi gambar je tapi isi kurang. Macam nilah..pada suatu hari ada seekor monyet..hee...

Sebenar aku nak luahkan kat korang tentang hidup berjiran ni. Walaupun aku bukannya jiran yang perfect selalu hantar kuih atau lauk pauk ataupun hari-hari tanya khabar..atau bentang surakhabar kat tepi pagar dan berborak-borak seolah-olah berada di tepi pantai sambil makan-makan kacang. Cuma aku heran jugak kadang-kadang JENJIRAN ni okay..okay straight to the point ..macam jiran aku tu betul-betul dah tarik nikmat udara segar kat depan rumah aku tu..mesti korang nak tahu apa dia dah buat kat aku kan ? biaseeee diaaa...aku tahulahkan kalau sesetengah orang nak cari duit lebihkan..sebab apa nak cari duit lebih tu aku tak perlulah nak explain untuk apakan..satu dunia pun tahu ..Alkisahnya jiran aku ni buat part time packing belacan kat rumah, so bila tiba saatnya "barang " tu sampai berkotak-kotak..mak ai sakit hidung mak nyah..bila aku balik kerja..bukak pagar jer ..mula lah bau belacan tu menusuk ke lobang hidung aku ni..ayah poji pun kesian jugak sebab dia suka duduk depan rumah kat kerusi & meja kesayangannya tu sambil menghisap rokok ..mesti dia rasa kurang selesa. Selalu kalau aku join dengan dia kat depan sambil menikmati minum petang, selalunya aku akan kata pada dia.."alah bang busuklah asap rokok abang ni"..tapi sekarang boleh pulak aku cakap " alamak aii bau asap rokok abang lebih wangi dari bau belacan sebelah ni..(mungkin dah tindakan luar kawal aku berbicara seperti itu). ehh kenapa aku hari ni tulis dah macam ala-ala novel.(perasan).

Ada ketikanya bila aku tak ada satu hari kat rumah, malam baru balik ..pintu bilik aku bertutup, bukak jer pintu bilik aku jer..rasa dah macam dinding-dinding rumah aku tu dah bertempek dengan belacan. Memanglah ayah poji cakap "ala tak apalah bukannya selalu.." aku tahu dia nak menyedapkan hati aku jer. Padahal dalam hati dia bersawang-sawang agaknya. Anak-nak pun selalu mengadu kat aku " isshh busuklah ibu..bau belacan kat sebelah ni.." cepat-cepat aku cover "isshh jangan cakap kuat-kuat nanti dengar pulak acik tu nanti" siap cover lagi tu..baik penyabar aku kan?.Takkan nak aku adukan pada Mesyuarat Agung Umno Taman aku pada hujung minggu ni? dah tentu-tentu dia tahu pulak daripada mulut aku ..dan aku pun tak sanggup nak buat camtu. Oh ya mungkin boleh buat ADUAN RAKYAT kot..hee.

Semoga satu hari terbukalah hati dia untuk packing benda-benda lain pulak..manalah tau satu hari sok dia buat packing perfume ker, packing sabun mandi ker. Kalau ikut hati memanglah rasa macam nak jadik macam...Rosnah Mat Aris kalau berlakon watak garang & cengeh..jerit kuat-kuat marah orang melengsang lengan dan hidung dia yang terjonget-jonget tu.. Sebenarnya aku tak naklah hubungan baik aku ngan jiran jadik kucar-kacir hanya dek kerana BELACAN....

2 comments:

  1. hu..hu...
    along...simpatinya i mendengar luahan hati u nie... betul gak tu... ingat penat keja blk umah nk rasa keselesaan & ketenangan tp...lain lak yg dpt... herm...nanti u usulkan la kt KP TSK tu... mana tau kot dia ada idea...
    (sekbaik my neighbour tokey kek..so hr2 bau kek je la..:D)

    ReplyDelete
  2. pyngees - huhuu along tak tipu kan ? baru 2 hari lepas gee dapat menikmati betapa "segar"nya udara kat depan gumah tukan..dapat gumah depan padang dah cukup baik ..angin menderu2..tapi lain pulak ceritanya..i wish i get a neighbour like nanirostam..for sure hari2 mmg saje mengembangkan idung..hehee.

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails